Da li ste pristalica teorije zavere?
Da
Ne
Ne znam
Broj 580
aktuelno izdanje
Isceljivanjem predaka - isceljujemo i sebe
Ifa sveštenica Mateja Tomšić Akengen

Piše Spomenka Milić

Nađete se u prostoriji u kojoj jedna dama obučena u egzotičnu odeću na odličnom srpskom jeziku (uz simpatičan prizvuk slovenačkog) počinje svoju priču o tome da ljudi često greše kada, tražeći duhovnost, zapravo - pobegnu od života, a onda počinje magija običnih reči. Mateja Tomšič objašnjava da duhovnost nije potraga za "nečim gore" već i umeće kako biti jednostavno - dobar čovek, dobar za sebe i za druge.
Nisu svi ljudi dobri, pa ni - naši preci. A upravo na pretke i njihov uticaj odnosila se radionica kojoj smo prisustvovali. Ono što se dešavalo i o čemu se pričalo - samo je deo drevne filozofije u kojoj se prepoznala naša sagovornica...

POZNAVANJE I UPOTREBA PRIRODE
Mateja Tomšič Akengen je ifa sveštenica, osoba koja je u potrazi za onim "nečim" stigla i do - Afrike. Rođena je u Sloveniji, studirala je ekonomiju, ali je oduvek želela da, na neki način, radi sa ljudima i pomaže im. U potrazi za odgovorima koje nije dobila od formalne edukacije, bavila se reiki isceljivanjem, neurolingvističkim programiranjem, regresoterapijom, a onda je, pre devet godina, igrom slučaja - čula za inicijaciju u ifa, a koja se odvijala u Brazilu. Tada je dvadesetak ljudi iz Slovenije, a koji su se uglavnom već bavili terapeutskim radom, "zapucalo" u daleki Brazil, među njima - i Mateja. U Brazilu se odigrao susret sa gospodinom po imenu Adesina Sikiru Salami - poznatijim kao Baba King.
A ko je Baba King? On je oriša sveštenik, rođen u mestu Abeokuta u Nigeriji, u tradicionalnoj kraljevskoj porodici Kenta. Diplomirao je menadžment, magistrirao i doktorirao sociologiju na Univerzitetu u Sao Paulu, u Brazilu. Sa dvadesetak godina, 1983, stigao je tamo iz Nigerije, i počeo da širi mudrost ifa tradicije, čiji su koreni u njegovoj afričkoj otadžbini. Kako objašnjava Mateja, Baba King, sa svojom harizmatičnom ličnošću, "udružuje savremeno razmišljanje poslovnog sveta, sociologiju, psihologiju i tradicionalni aspekt zapadnog sveta sa dubljom, trajnom, metafizičkom mudrošču tradicionalnih kultura Afrike":
-On je iz tradicionalne sredine joruba (Yoruba), gde je očuvana ifa filozofija. A u Brazil je otišao jer je već bilo "određeno" će otići u svet da širi tu prastaru mudrost. U Brazil je doveo dvoje starih mudraca, Babalavo Fabunmija (Babalavo znači - Otac Tajni) i Ijanifu Ašabi (Majku Tajni) iz Afrike, i oni su nas inicirali.
Inače, kako kaže Mateja, ifa je još pre mnogo vekova stigla u Brazil, preko afričkih robova, ali se, u međuvremenu, udaljila od izvora, pa Baba King i u Brazilu vraća bazične korene toj filozofiji.
Stari Babalavo je, po dolasku slovenačke grupe u Brazil, uradio tradicionalnu divinaciju i rekao da će ovi ljudi imati važnu misiju u Evropi, iako ifa, po svojoj prirodi, nema misionarskih tendencija:
- I sama priroda nema misionarskih tendencija: tu je da je upotrebimo i ne šalje nas u pakao - ako je ne upotrebimo. Ifa je poznavanje prirode i upotreba prirode - objašnjava Mateja, i dodaje da je Babalavo rekao da je došlo vreme da se taj "instrument" da na upotrebu i širem krugu ljudii, naravno, onima kojima je to potrebno i koji to žele.

ČETIRI ENERGIJE
A šta je, zapravo, ifa?
-To je skup instrumenata za upoznavanje ljudskog karaktera, mudrost koja pomaže u podršci ljudima, instrument isceljivanja na svim nivoima - fizičkom,emocionalnom, spiritualnom. To je filozofija, nešto što je iznad pojma "religija". Religija smatra da je jedan te isti put dobar za sve, međutim, ifa donosi mudrost procene šta je za određenog pojedinca dobro, i onda je to njegova vlastita religija, put kojim ide.
Ifa poznaje izraz "vrhovni bog", ali smatra da je deo tog boga u svakom biću, svakom delu prirode. Jedan od mitova kaže da je vrhovni bog na početku stvorio četiri oriše – energije prirode: prva je ešu – energija reda, discipline, tolerancije i strpljenja. To je energija koju bismo mogli nazvati "viši red", jedina toliko tolerantna energija da može raditi, komunicirati sa apsolutno svim drugim energijama. Druga je bila ifa – energija mudrosti i ljudske predsudbine, poznavanja prirode i čitavog univerzuma, instrument asistencije za sve poteškoče, izazove, usmerenje ljudi. To znači da je i pre nego što je mitološki nastalo ljudsko biće, postojao instrument koji je mogao da daje odgovore na sva pitanja čoveka, ali i da ga podrži. Kao treću, stvorio je energiju obatala - to je energija kreacije, harmonije. Ta energija bila je odgovorna za kreiranje ljudskog tela, zemlje - kada je obatala stvorio kalup ljudskog biča, vrhovni mu bog udahnuu dušu, bistvo. Kao četvrta, nastala je energija oguna. Ta energija je stvorila civilizaciju, kreirala prva oruđa, naučila ljude njihovoj upotrebi, poljoprivredi, lovu.... Svaku od tih energija možemo uneti u svoj život i upotrebiti je.
Čovek ima svoj fizičko telo, ali i svoj apstraktni deo, a isto je i sa samom prirodom - i ona se sastoji od iste "materije", jer je čovek deo Univerzuma.Neko je recimo, karakterno previše "tvrd", pa mu je potrebna energija vode, ljubavi, da bi ta energija bila "omekšana". Sve u svemu, postoji preko 400 različitih energija, sa kojima se radi da bi se pomoglo pojedincu. Poneko se posveti samo energiji biljaka - spoznaji kako od njih dobiti snagu i moć:
-Šamani biljke ne upotrebljavaju samo u fizičkom smislu, radi se i o invokaciji moći koju određena biljka poseduje.

KORENI
Prvo iskustvo sa ifa mudrošću za Mateju je bilo u Brazilu, no, kasnije je došla i do samih korena - više puta bila je u Nigeriji, na samom izvoru znanja:
-Tamo još opstaje ona prava magija života, jer u Africi ne postoji naš sistem razmišljanja da je nešto moguće, a nešto - nije. Tamo je sve moguće, tamo drveni kip stvarno govori, ne radi se samo meditativnom iskustvu. Tamo još postoje ljudi koji se mogu fizički transformisati u neku životinju, uopšte, i dalje postoje velika znanja, pa i znanje isceljivanja na svim nivoima.
Jedno od znanja koje je Mateja usvojila jeste i znanje divinacije - orakel, koja se radi pomoću školjki (ima i drugih instrumenata i načina). "Bacanje" u neku ruku podseća na naše "bacanje pasulja", a dobija se neka od 256 mogućih kombinacija, od kojih se svaka odnosi na neku od mitoloških priča.
Postoji i "skraćena" verzija, koja se radi sa 16 kombinacija. Mateja naglašava da se ne radi o "gatanju", već o - susretu sa istinom:
-Divinacija neće reći: "Bićeš srećan", već vidi tendencije za sreću, vidi i moguče prepreke i kako bi čovek trebalo sebe da promeni da bi nešto postigao. Loša sreća može se radom, intervencijom, promenom karaktera i odnosa prema živitu pretvoriti u dobro, a možemo i dobru sreću prokockati, ako je ne iskoristimo. Onaj ko dođe na divinaciju, odgovore već nosi u sebi. Instrument ga poveže sa energijom mudrosti, a sveštenik samo tumači odgovor.
To je jedan deo priče o ifi, međutim, Matejin životni put ipak je ponajviše vezan za onaj deo mudrosti koji se bavi upoznavanjem energije predaka. Kao što smo pomenuli na početku - i radionica kojoj smo prisustvovali odnosila se upravo na to - isceljenje sopstvenog života - isceljenjem delova duše koje su nam preneli naši preci. Po ifa verovanju, na naš život utiče baština najmanje sedam generacija, jer, kako se nasleđuju fizičke karakteristike tela, tako se prenose i emocije, način reagovanja na izazove, sposobnost da se bude srećan. Prenose se i one loše stvari, kao što su: depresija, zavisnosti, bolesti, stavovi, a često se u porodicama ponavljaju skoro identični tragični događaji...
-Osećate kao da vas u životu nešto guši, da nosite na svojim leđima težinu i odgovornost drugih, da ne možete disati slobodno i živeti svoj život.
A kako se uopšte dešava da neko ko je odavno otišao sa fizičkog plana utiče na naš život, ovde i sada?
-Ako neko ostavi dug kada umre – kome taj dug ostane? Naravno, potomcima. Tako i sve ostalo što su naši preci živeli - ostaje nama. Mi, u stvari, nasleđujemo konglomerat bića naših predaka i bivstva. Ako je, recimo, naka prabaka imala neiživljenu ljubav koju je zakopala u sebi, i umrla je sa tim, slična se tendencija prenosi i na nas, makar i ne znali svesno kome se to i kada događalo. Zato je bitno da naučimo da prepoznamo šta nam je potrebno od tih predačkih nasleđa, a šta nije - recimo - nikome nije potreban strah, patnja, ili stav da je život težak za življenje. Preci su izvor svega toga, a ako su izvor - moraju biti i ključ da se ono pogrešno ispravi. Na neki način, da bude bolje i njima koji su prešli u taj drugi svet, a i - nama. Kolektivna istorija često se ponavlja: mi stojimo na ramenima naših predaka, mi smo sadašnjost i rezultat prošlosti.

I MRTVI SU - ŽIVI
Po ifa verovanju, fizička smrt nije apsolutni nestanak. Preci i dalje ostaju povezani sa nama, pa u Nigeriji i dalje ponegde sahranjuju mrtve u blizini kuće. Smatra se da su još živi jer - njihova duša i dalje živi. Stoga im treba odavati poštovanje, ponekad i "popričati" sa njima, ponuditi im kakvu "čast", kao da su i dalje tu:
-To nas povezuje sa našim korenima, time postižemo stabilnost, ponos, poštovanje onoga što jesmo. Jer, oni i dalje žive u nama i kroz nas, i ako ne poštujemo pretke, ne prihvatamo i ne poštujemo veliki deo sebe. Uz rad sa energijama predaka izazov je kako privući od predaka ono što je dobro i neutralisati ono što nije.
Tu su i posebni rituali koje izvodi ifa inicijant, a jednom od takvih smo i prisustvovali. Precima (ali isključivo onima koji potpadaju pod posebnu kategoriju "generalnih" predaka - takozvanih dobrih predaka, onih koji su bili srećni i dugovečni) odaje se počast hranom koja simbolizuje različite stvari: banane - kao simbol "mekoće" i lakoće kojom se problemi rešavaju i ide se kroz život, kuvano kukuruzno brašno daje harmonizaciju, jaja - plodnost (ne samo onu fizičku, već i i kreativnu, duhovnu, stvaralačku), med - slatkoću, a tu su i iglice - ne bi li se otkonilo sve ono što nas "bode", odnosno - ne čini nam dobro u životu. Ne znamo da li je se radi o posebnoj atmosferi koja je vladala u prostoriji dok je sveštenica Akengen izvodila ovaj ritaul, ili su preci zaista bili tu, ali osećaj da je neki teret otpao - bio je više nego primetan kod svih prisutnih...

ADESINA SIKIRU SALAMI - BABA KING
Krajem marta u Beograd će, sa Matejom, doći i sam Baba King. Posle besplatne radionice, biće organizovan i takozvani "trans-dens", odnosno transični ples:
-To je prilika da ljudi bez droge i alkohola upadnu u trans, a sve u cilju isceljenja. Prizvaćemo različite energije, između ostalog i energiju isceljivanja biljkama - ošun, uz čiju pomoć dolazi do pomeranja na nivou emocija, pa telo može da se prepusti, a svest ode na viši nivo.
Zatim će, 22. marta, Baba King održati radionicu, na kojoj će se raditi sa energijom adže, koja se odnosi na napredak, pa i na onaj materijalni. On će govoriti o toj energiji napretka, a napredak i blagostanje nisu samo novac, već i blagostanje duha, uma, emocija....
"Baba King nije samo moj učitelj, već ga poštujem i kao čoveka koji ima izvanredno strpljenje i koji svugde gde dođe donosi mir i harmoniju, i radujem se što će prastaru magiju života u kojoj je rođen predstaviti i Srbiji" - kaže nam Mateja Tomšič Akengen...

Broj 580